Zákulisie samovydávania (Michaela Zamari, vlastným nákladom, 2020)
Táto kniha nie je beletriou, skôr popularizujúcou až
motivačnou príručkou mladej románovej autorky a vydavateľky.
Michaela Zamari je autorkou niekoľkých úspešných románov
s romantickou tematikou. Nečítal som ich, nie je to žáner, ktorý sledujem,
čím nechcem o nich nijak pochybovať. To, v akej kvalite ich produkuje
a dokonca vydáva vo vlastnom náklade, vypovedá o nej, že ide
o schopnú a talentovanú osobu.
V kníhkupectve pracujem 28 rokov, založili sme ho
s kolegom-spoločníkom a dodnes sme prežili mnoho krásneho
i ťažkého a prešli nám rukami desiatky tisíc úspešných, priemerných
i zlých kníh. Pritom obchodne neúspešná kniha nemusí byť nekvalitná, môže
byť žánrovo „mimo“ záujmu alebo môže byť vydaná v období momentálneho
presýtenia trhu a bez reklamy sa v dave stratí.
Aby sa toto (práve vašej) knihe nestalo, napísala sl. Zamari
výborný príbeh vlastnej cesty k samovydávaniu kníh, ktorá môže byť pre
niektorých povzbudením k tvorbe, ale aj varovaním, že vydávanie aj malej
knihy je rozsiahly komplex činností, na konci ktorých nie je úplne istý
výsledok.
Ak vás vydavateľská téma a pozadie fungovania tejto
činnosti trochu zaujíma, táto knižka je fundovaným a veľmi zrozumiteľným
prehľadom prakticky všetkých činností a faktorov, ktoré ovplyvňujú úspech
vydavateľského i autorského snaženia. Prečítajte si ju a v prvom
rade si pozrite aj jej vyhotovenie.
Aj keď ide o takmer odbornú príručku (a možno práve
preto), autorka si dala záležať aj na obálke, ktorej realizácia pôsobí príjemne
a vyslovene vás do knihy pozýva. Obaly vydaných titulov len upozornia, že
Michaela Zamari je ako autor aj vydavateľ už „mazák“, nie čistý teoretik.
Knižku rozčlenila do tematických kapitoliek a v texte často využíva
zvýraznené odkazy, čím upúta vašu pozornosť na dôležitú myšlienku. Otvorene
hovorí o číslach, sumách a odporučí obchodné, účtovnícke aj právne
kroky, čím vám ako prípadnému záujemcovi o vydávanie ušetrí čas
i peniaze. Popri obsahu i forme, ktoré možno len chváliť, je knižka
príjemným čítaním aj vďaka kvalitnej korektúre – jazyk si netrúfam úplne
posudzovať, gramatické chyby ani preklepy som však nenašiel, aj to vypovedá
o jej pozornom prístupe.
Čo ku knižke dodať? Autorka z pohľadu (malého)
kníhkupca nespomenula ešte toto:
-
- Kniha tiež podlieha sezónnosti, sú obdobia, keď predaje klesajú (marec-máj) a naopak stúpajú (október-január), s tým musí vydavateľ tiež počítať.
- Marketingová podpora formou prezentácií a besied v období jún-september sa nám neosvedčila, potenciálni zákazníci sú už „rozlietaní“ na dovolenky a skutočne na tieto besedy nám skôr neprišli – táto skúsenosť sa vzťahuje na malé mesto, v ktorom pôsobíme, nemusí to byť všeobecná skutočnosť.
- Knihu musíte niekde vytlačiť, lehoty výroby autorka spomína, nezabudnite však, že tlačiarne sú vyťažené a svoju výrobu plánujú – ak chcete mať vydanú knihu na Vianoce, nemôžete prísť do tlačiarne 20. novembra, zákazku vám veľmi pravdepodobne odmietnu.
- Nebojte sa rozmýšľať i nad iným obdobím, začiatok februára môže byť rovnako dobrý, ľudia sú už z Vianoc oddýchnutí a hľadajú novinky, ktoré sa v decembri navzájom prebíjajú
- Určite mi dá Michaela Zamari za pravdu – prvotná autorská motivácia by nemala byť na 1. knižke zarobiť, tak to nefunguje a veľmi rýchlo zhoríte. Vydávanie aj tvorba sú dlhou cestou. Dlhé roky sme mali interný bonmot, že na Slovensku sú asi 3 ľudia, ktorí žijú z písania, možno je ich aj viac, ale popri tom sú často ako autorka v inom zamestnaní, prípadne v príbuzných odboroch ako režiséri, scenáristi, redaktori, nie však hneď spisovatelia na plný úväzok na voľnej nohe.
- Ak sa na túto cestu dáte, prečítajte si ešte výbornú knihu českého vydavateľa p. Pistoria Jak se dělá kniha. Okrem ďalších technických zaujímavostí nájdete v nej grafy predaja, ktoré napriek 10ročnému odstupu stále platia. (MZ túto tému tiež spomína).
- Naša prvá otázka samovydavateľovi a predovšetkým samopredávajúcemu znie: „Kedy ste knihu vydali a plánujete ju zaradiť do niektorej z celoslovenských distribúcií“? Ak bola kniha vydaná pre 2-3 rokmi a doteraz nie je úspešná, je to znamenie, že vydavateľ si už nevie s predajom poradiť a naša nevyslovená protiotázka je „a kde si bol doteraz?“. Ak ju plánuje zaradiť do distribúcie a predtým si obíde známejšie kníhkupectvá, ihneď si skontrolujeme nákupnú cenu, keďže vieme, že distribútor zľavu, ktorú MZ spomína, si od vydavateľa vyžiada a stáva sa nám, že knihu od distribútora potom kúpime lacnejšie a s jednoduchšími štandardnými obchodnými podmienkami, keďže s distribútorom spolupracujeme prakticky denne.
V hlave mám ešte zo desať ďalších odrážok, žiadna
z nich však nie je výhradou voči zaujímavej a pre knižný trh
potrebnej knihe. Držím Vám palce, Michaela.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára