nedeľa 20. októbra 2019

Viktor, Hana, Eva. Jeden školský rok, jeden príbeh v dvoch rozprávaniach.


Kdo zabil Snížka a Nejlepší pro všechy (Host 2017)


     Možno poznáte (ešte stále) mladú scenáristku a spisovateľku Petru Soukupovú. Okrem poviedok, ktoré v Česku vychádzajú v zborníkoch vydavateľstva Listen, napísala už 7 románov (z toho 2 sú skôr pre deti). Ako prvú knihu som od autorky prečítal knihu troch noviel pod názvom Zmizet. Tri príbehy o nevyslovenom „dusne“ v rodinách, ktoré rodičia nemohli alebo nechceli riešiť a dopadalo na zdanlivo slabšieho súrodenca – či už vekom alebo jeho postavením v rodine – kde bol iný alebo utajený otec.

     Petra Soukupová sa tiež vekom mení – môj osobný dojem z jej novších kníh je, že vidieť, že sa stala matkou a založila si rodinu. Jej popisy vzťahov matky a dieťaťa sú, povedal by som, láskavejšie ako v prvých knihách, čo však neuberá na kvalite – zatiaľ som všetky jej romány so záujmom a bez momentu nudy prečítal . Takými sú aj momentálne posledné vydané knihy Kdo zabil SnížkaNejlepší pro všechny.  


     Knižky vyšli naraz na Vianoce 2017, prvá je pre deti, druhá je pre dospelých. Presnejšie povedané, prvá je síce písaná pre deti, ale môžu si ju prečítať aj dospelí, keďže deje oboch kníh sa prelínajú a sú popísané z detského a dospelého pohľadu. Zo zvedavosti som neodolal a prečítal som si najprv detský príbeh a potom román pre dospelých a bolo to výborné (a neobvyklé).


     Hlavnou postavou detského románu je vlastne pes. Problémový pes a školopovinné deti, ktoré žijú svojimi 9ročnými problémami kamarátstiev, nepriateľstva, porovnaní mesto-dedina, bohatší-menej majetní. Tieto postavičky prejdú do románu Nejlepší pro všechny, kde hlavnou postavou sa stane jeden z nich, Viktor z Prahy, ktorý všetko má, je „mazánek“ a je zlý. Za to však môže do veľkej miery jeho matka Hana, samoživiteľka, ktorá chlapca nezvláda a zavesí ho na krk svojej matke Eve, ktorá žije na dedine. Krok, ktorý syn vníma od matky ako zradu, nie je jednoduchý ani pre Evu. Babička Eva, ktorá má už svoje roky, sa totiž dostáva do situácií, v ktorých má pocit, že výchovu Viktora nezvládne. Chlapec „zaděláva průšvihy“ v škole aj doma a časom je už vo vleku svojej zlej povesti (recidivista J), aj keď je v situácii úplne nevinne... Ale Viktor aj Hana sú inteligentné postavy a pomaly v nich nastane zmena. Treba prečítať, je to zaujímavo napísané a už by som prezradil priveľa. Čo bude vlastne najlepšie pre všetkých?

     Petra Soukupová je majster svojho remesla. Či píše príbeh z Prahy, malého mesta alebo z dediny s 200 obyvateľmi, prostredie, postavy a vzťahy opíše živo a uveriteľne. Nielen pri spomenutých dvoch knižkách mi často napadlo „to je presne vystihnuté“ alebo „ja by som to decko asi už prehol cez koleno a práva dieťaťa by boli prudko obmedzené“. Postavy pracujú v bežných povolaniach, prežívajú životné situácie, ktoré nie sú hraničné, aj keď sú nepríjemné a stávajú sa aj nám, čitateľom. Už sa teším na niečo ďalšie, ak pani autorka bude mať na knihu čas.          

Knihy nájdete napríklad  na stránkach



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára