Posledná k&k barónka (Silvester Lavrík, Dixit 2019)
Štyri kilometre za Kežmarkom, v dolinke, sa nachádza
malebná dedinka, dnes už mestská časť Spišskej Belej, Strážky. Hlavná cesta,
ktorá ju pretína, obchádza jej väčšiu časť. Autom a autobusom však míňate
to najkrajšie, čo sa v obci nachádza. Hneď na začiatku idete okolo dlhého
oblúkového plota, ktorý oddeľuje park pod cestou. V parku sa nachádza
renesančný kaštieľ a oproti nemu malebný gotický kostolík bez veže
s renesančnou zvonicou. Aj neznalec si ako prvé všimne cimburie zvonice
a kaštieľa, poznávací znak spišskej renesancie.
Kostolík bol dlho skrytý za budovou malotriedky, ktorú
(vážne myslené) osvietené vedenie mesta Spišská Belá pred niekoľkými rokmi dalo
zbúrať a poskytlo návštevníkom a i len prechádzajúcim malebný pohľad
na susediace architektonické pamiatky.
Do tohto prostredia vložil Silvester Lavrík dej nového
dokumentárneho románu Posledná k&k barónka. Povojnové roky a nástup komunistickej
moci znamenali definitívny zánik šľachtického stavu v Československu.
Keďže išlo o relatívne bohatú vrstvu, k tomu s nemeckými alebo
uhorskými koreňmi, často sa uchýlila k emigrácii alebo v horšom
prípade bola deportovaná na základe Benešových dekrétov. Niekto tu aj
z rôznych dôvodov nakoniec ostal.
V chátrajúcom kaštieli zostala barónka Margita
Czóbelová, ktorú komunistická moc nechala veľkodušne obývať 4 miestnosti
z rozsiahleho sídla. Jej spomienky zaznamenáva v rozhovoroch podivná
postava Šlauka Probiera. Celý dej autor naznačuje, že Šlauko bol nasadený
udavač. Skôr však nešťastný človek, celý život hľadajúci svoje miesto, ktorý
barónke neublížil. V jeho poznámkach sa vynára nám neznámy svet stáročia
pretrvávajúch rodov. Barónka plynule prechádza v dialógoch zo slovenčiny
do nemčiny a maďarčiny a miestnej spištiny. Glosuje (povojnovú) súčasnosť. Berie čitateľa na prechádzky po rozsiahlom
parku, ktorý jej štolba Bálint nestíha
kosiť, keď nová moc zakáže miestnym sedliakom v kaštieli pomáhať. Jazdí na
koni a spomína na túry v Tatrách. Cestuje do Kežmarku v bričke.
A maľuje. Veď bola neterou baróna Ladislava Mednyánszkeho, ktorého obrazy
sú základom expozície SNG v dnešnej kaštieľnej galérii.
Vzdelanie, rozhľad a vedomie rodovej histórie,
prepletenej s „veľkými“ dejinami Uhorska kontrastuje s hrubosťou
nových nastupujúcich pánov. Jej (barónkina) prehra je v kontexte storočia pretrvávajúceho rodu však ak nie dočasná, tak určite len
zdanlivá...
Posledná k&k barónka
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára